ÅRSPLAN
2024-2025
Lijordet barnehage- den gode starten
Bærumsbarnehagen
Innholdsfortegnelse
Barnehagen er en pedagogisk virksomhet
Vurdering av barnehagens pedagogiske praksis
Barnehagens pedagogiske arbeid
Samarbeid mellom hjem og barnehage
Når barnet begynner i barnehagen- tilvenning
Overgang innad i barnehagen og mellom barnehager
Planlegging, vurdering og dokumentasjon
Barnehagen skal utarbeide en årsplan. I tillegg skal det utarbeides planer for kortere og lengre tidsrom og for ulike barnegrupper etter behov. Årsplanen er et arbeidsredskap for barnehagepersonalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Årsplanen kan gi informasjon om barnehagens pedagogiske arbeid til myndighetsnivåene, barnehagens samarbeidspartner og andre interesserte.
Årsplanen inneholder informasjon om hvordan barnehagen arbeider med omsorg, danning, lek og læring for å fremme barnas allsidige utvikling. Planen gir informasjon om hvordan barnehagelovens bestemmelser om innhold (§2), barns rett til medvirkning (§3) og rammeplanen, følges opp, dokumenteres og vurderes. Årsplanen fastsettes av barnehagens Samarbeidsutvalg (SU).
Barnehagen er en pedagogisk virksomhet
Barnehagen er ifølge Rammeplan for barnehagen en pedagogisk virksomhet der samfunnsmandatet er å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Dette skal gjøres i samarbeid og forståelse med barnas hjem.
I tillegg har barnehagen egen progresjonsplan og periodeplan som konkretiserer vårt pedagogiske arbeid med rammeplanen. Avdelingene har tydelige arbeidsmål, klare ukesplaner med pedagogisk opplegg til barna og vi evaluerer vårt pedagogiske arbeid gjennom hele året.
Bærumsbarnehagen
I Bærum er det i tillegg til rammeplanen utarbeidet en barnehagemelding for Bærumsbarnehagen, Barnehagemelding 2015-2025 https://www.baerum.kommune.no/globalassets/om-barum-kommune/organisasjon/styrende-dokumenter/barnehagemelding-2015---2025.pdf.
Arbeidet med barnehagemeldingen skal bidra til at det blir et likeverdig og enhetlig barnehagetilbud i alle Bærums barnehager, for alle barn og foreldre. Tidlig innsats, mestringsperspektivet og samarbeid og samhandling skal vektlegges i Bærumsbarnehagen. Barnehagen skal ses på som første trinn i utdanningsløpet, og lek, språk og god helse er spesielle faglige satsningsområder.
Som oppfølging av barnehagemeldingen utarbeides det kvalitetsplaner. Kvalitetsplanen skal bidra til likeverdige barnehagetilbud i Bærum og sikre tidlig innsats og bedre læring for barna i bærumsbarnehagen. Planen som gjelder fra 2019 skisserer satsningsområdene:
- Kommunikasjon og språk
- Livsmestring
- Digital barnehage
Presentasjon av barnehagen
Lijordet barnehage er en privat barnehage drevet av Eikeli-Lijordet Kvinne- og Familielag. Barnehagen ligger nydelig til på Eiksmarka i et koselig tømmerhus som ble totalrenovert i 2005 og bygd på i 2013. Vi har fått nytt soveskur og lekeskur i 2020. Barnehagen har et stort uteområde som er variert og allsidig. Uteområdet ble doblet i 2023, og vi har fått nytt lekeareal med kjøkkenhage og nye husker.
Det er kort vei til offentlig kommunikasjon, og vi er ofte på lengre turer med barna. Vi har fine naturområder i nærheten som vi bruker aktivt som turmål og til ulike aktiviteter. Vi ser daglig hester, da barnehagen er rett ved Øvrevoll løpsbane. Vi elsker å være ute, og er ute i allslags vær.
I Lijordet barnehage ønsker vi å være i utvikling samtidig som vi er en veletablert barnehage hvor tradisjoner blir godt ivaretatt. Tradisjoner er nær knyttet til kultur og de skaper tilhørighet. Det er et stabilt og kompetent personale, som er engasjerte og omsorgsfulle i møte med barn, voksne og hverandre.
Vi har 27 plasser, i alderen 0-6 år. De tre eldste gruppene har tilhørighet på Oppløpet og de to yngste på Indre bane. Barna har allikevel gode muligheter til å leke på tvers av basene. Vi samarbeider mye mellom basene. Vi har en styrer, to pedagogiske ledere, en barnehagelærer og fire assistenter. Vi har dermed 50 % dekning av utdannede barnehagelærere. Vi setter inn vikar ved fravær, slik at vi er godt bemannet for å gi barna gode og innholdsrike dager.
Barnehagen holder åpent fra mandag til fredag fra 7.30-16.30. Barnehagen har stengt i romjulen og virkedagene i påskeuken. Vi har sommerstengt fire uker i juli.
Visjon: «Lijordet barnehage- den gode starten». Aktive, trygge og omsorgsfulle voksne skaper trygghet og gode læringsmuligheter. Hver dag er en viktig læringsmulighet for små og store i vår barnehage. I år fortsetter vi arbeidet med kompetanseutviklingsprogrammet Tettpå som setter søkelys på å øke kvaliteten på det pedagogiske innholdet i hverdagen med utgangspunkt i refleksjon i personalgruppen. Dette har vi jobbet med siden 2021. Spesielt fokus vil ligge på relasjonskompetanse og utviklingskompetanse. Tettpå handler om å etablere et helhetlig system for å støtte barnas utvikling og læring som bygger på nyere forskning om kvalitet i barnehagene. Målet er at de ansatte skal bli enda bedre til å fremme barnas trygghet, trivsel, læring og språkutvikling i hverdagen. Styrer og pedagogisk leder på småbarnsavdelingen er sertifiserte observatører, samt pedagogisk leder på storebarnsavdelingen vil bli sertifisert til høsten 2024. Det innebærer at de observerer i andre barnehager for å gi de tilbakemelding. Det kommer observatører fra andre barnehager for å observere oss og gi oss tilbakemelding på hva vi kan jobbe videre med å øke kvaliteten i barn
barnehagetilbudet vårt. Dette kompetanseprogrammet vil vare frem til 2025, og gir oss i barnehagen mye ny kunnskap som vil komme barna til gode. Dette barnehageåret vil vi lære mye om å snakke med barn som har opplevd seksuelle overgrep, omsorgssvikt eller vold.
Planleggingsdagene for 2024-2025:
- Torsdag 15.august 2024
- Fredag 16.august 2024
- Fredag 25.oktober 2024
- Fredag 3.januar 2025
- Fredag 9.mai 2025
Vurdering av barnehagens pedagogiske praksis
Vi har foreldreundersøkelse i november, som vi evaluerer og bruker i det videre pedagogiske arbeidet. Vi scorer veldig godt på foreldreundersøkelsen, og ble i år en av de beste barnehagene i Norge. Vi har også ansattundersøkelse, hvor vi ser på vårt arbeidsmiljø. De ansatte er også veldig fornøyd på vår arbeidsplass.
I tillegg har vi barnesamtaler 1 gang i året (for barn som er 3 år og eldre). Vi har tett samarbeid med foreldre og SU. Det gjennomføres 2 foreldremøter i året, samt 2 foreldresamtaler.
Vi jobber ut fra et helhetlig læringssyn og tverrfaglig. Foreldre mottar månedsbrev etter endt måned, med evaluering av prosjektarbeidet vi har jobbet med og perioden. Vi har avdelingsmøter, hvor vi evaluerer den pedagogiske praksisen. En gang i måneden er Tettpå tema på avdelingsmøter og månedlig personalmøter.
Barnehagen har laget en periodeplan, som konkret viser hvordan vi jobber med Rammeplan for barnehager. Vi jobber med ulike temaer knyttet til rammeplanen og barnas medvirkning. Ved å jobbe med ulike temaer, kommer vi innom alle områder i rammeplanen over tid. Personalet evaluerer hele tiden og etter endt tema, og legger vurderingene til grunn når det planlegges videre. I tillegg har vi utarbeidet en progresjonsplan for de ulike aldersgruppene. For oss er det viktig at hvert barn blir fulgt tett opp og får de beste mulighetene vi kan gi.
Barnehagens pedagogiske arbeid
I Lijordet barnehage ser vi på barna som individer, som alle har forskjellige behov. Vi ser på barna som subjekter, og er opptatt av at alle blir møtt med respekt. Barn er forskjellige, skal få mulighet til å utvikle seg fra sitt ståsted og bli den beste versjonen av seg selv. Alle barn skal få trøst, omsorg og hjelp til selvhjelp. Hos oss står selvstendighet, danning og lek høyt. Alle barna skal ha venner, oppleve trygghet, glede, trivsel og få mulighet til å lære grunnleggende sosiale ferdigheter i samspill med andre. En viktig del av barndommen er lek og vennskap, og vi jobber aktivt for at barna skal trives hos oss. Vi bruker aktivt smågrupper hvor vi deler barna i mindre grupper med ulike pedagogiske aktiviteter. Dette skaper trygghet, tettere bånd mellom barna og læring.
Vi gir barna god tid, og jobber aktivt med å lese, forstå og høre hvert enkelt barn. Samtidig er vi opptatt av å se fellesskapet. Et viktig verktøy for å møte hvert enkelt barn, er Trygghetssirkelen. Alle de ansatte har lest boken «Se barnet innenfra», som vi også anbefaler foreldrene i barnehagen å lese. Boken handler om Trygghetssirkelen (COS), relasjonskompetanse og gode praktiske råd i møte med barn.
Demokrati
De ansatte i barnehagen er mentalt til stede, aktivt lyttende, veileder barna og synliggjør deres meninger. Vi anerkjenner barnas følelser, bekrefter og ser hver enkelt av dem. Dette innebærer å sette av god tid, være åpen og tålmodig i møte med barna.
Vi bruker smågrupper for at barna i større grad kan skape sterke bånd til de andre barna og skape gode lekemuligheter. Fellesskap er viktig, det handler ikke bare om «meg», men om «oss». Vi ønsker oss en demokratisk tenkning, hvor barna får en begynnende forståelse av samfunnet. Dette skjer i daglige aktiviteter, på tur og i formelle læringssituasjoner. Vi bruker det pedagogiske opplegget Marius Mus, Mitt valg og «jeg er meg» for å snakke om barnet som individ og i gruppe, samt sosial kompetanse.
Med de eldste barna på Oppløpet gjennomfører vi barnesamtaler. På Indre bane er vi satt søkelys på å lese hvert barns behov og uttrykksmåter.
Mangfold og gjensidig respekt
Vi i personalet tar oss tid til hvert enkelt barn hver eneste dag. Vi har søkelys på god kommunikasjon, både med barna og med hverandre. Vi tar barna på alvor og tar aktivt initiativ til samspill. Ingen er like, og det er positivt i en gruppe fordi man har så mye ulikt å bidra med.
Vi jobber hvert år med solidaritetsaksjonen FORUT. FORUT er en norsk bistandsorganisasjon som arbeider for sosial mobilisering av fattige og undertrykte i deres kamp for bedre levekår og grunnleggende menneskerettigheter gjennom bistandstiltak, holdningsskapende virksomhet og politisk bevisstgjøring. Barna lærer om andre kulturer, levesett og land. Vi avslutter aksjonen med en foreldretreff.
Vi markerer Pride, samenes nasjonaldag og FN-dagen.
Personalet er rollemodeller i møte med barna. Hvert barn er unikt, og det møter vi med åpne armer. Vi presenterer alle leker til både gutter og jenter, og er bevisste på valg av litteratur. Vi har ikke søkelys på utseende og klær. Fokus ligger på å inkludere hverandre og skape gode rammer for at barna er trygge og robuste.
Vi har egen handlingsplan mot mobbing, og følger opp med tiltak hvis det skulle oppstå. Her er vårt forebyggende arbeid viktig, for at alle skal ha det bra og føle seg inkludert.
Både de ansatte og foreldre har vært på kurs om likestilling og likeverd, og dette har gitt oss en felles plattform for å møte barnas behov og gi de mulighet til å være seg selv i et trygt miljø.
Vi markerer Pride for å lære om annerledeshet og det at alle er unike sånn som de er!
I løpet av året har vi også annerledesdager, hvor vi gjør noe helt annet enn vi pleier. Da har vi alt fra spadag til pysjamasfest med barna.
Bærekraftig utvikling
Vi har turdag hver uke, og drar ofte ut i naturen for at barna skal få naturopplevelser til alle årstider. De voksne er gode rollemodeller ved å vise respekt for naturen, dyr og planter, samt plukke søppel på vår vei. Vi resirkulerer avfall, gjenbruker avfall i formingsaktiviteter, reparerer leker og bøker og skrur av lyset i rom vi ikke bruker. Barna er aktivt med på å resirkulere i hverdagen og ta vare på tingene rundt oss.
Barnehagen har egen Rusken-aksjon hvert år. Gode og miljøbevisste holdninger skapes tidlig i livet. I Rusken-aksjonen rydder barna søppel rundt barnehagen og i nærområdet.
Livsmestring og helse
Vi elsker å være ute, og har mye utetid i barnehagen. De voksne er aktivt med i leken og igangsetter aktiviteter ute. Førskolebarna er med på skiskole, og de to eldste gruppene på storebarnsavdelingen er på svømming en uke i året i regi av bærumsvømmerne.
Oppløpet er i gymsal på Eikeli skole 1 gang i uken. Indre bane har hinderløyper og andre fysiske aktiviteter, samt at inneområdene er tilrettelagt for kroppslig aktivitet og grovmotorikk. Begge gruppene har fast turdag. Gode naturopplevelser står i fokus.
Vi oppfordrer foreldrene til å lage sunne matpakker. Maten som lages i barnehagen er sunn og laget fra bunnen av barna. Vi bruker god tid når vi har måltider, og de voksne er bevisste på å prøve å skape en god stemning rundt bordet. Vi setter søkelys på gode samtaler og hyggelig samvær. Til bursdager får barna velge mellom sunne alternativer. I 2023 har hele personalet vært på kurs om mat i regi av Fiskesprell. Vi følger retningslinjene for mat og måltider https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen
Barnehagen er med på BliMe-dansen hvert år, som setter fokus på inkludering og vennskap. Dansen blir tatt opp på film og sendt inn til NRK. Dette er et samarbeidsprosjekt i barnehagen som skaper stor grad av fellesskap, inkludering og vennskap som vi er så stolte over å få til. Vi bruker mye tid på å øve og snakke om innholdet i dansene og sangene.
Omsorg
De voksnes kompetanse og relasjon til barna er den avgjørende faktoren som skaper trygge barn. Trygghet, ømhet, nærhet og glede er viktigere enn alt annet i barnehagen. Trygge barn er den viktigste forutsetningen for at barna skal trives i barnehagen. Trygge barn gir seg hen til leken, utforsker, utvikler seg og lærer. Barn lærer gjennom egne erfaringer, gjennom lek og aktiviteter, daglig samspill og samvær. Hva de lærer, avhenger blant annet av kvaliteten på samspillet og hvordan personalet møter og følger opp barnas uttrykk og innspill. De voksne i barnehagen skal ha evne til å inngå i positive, sensitive samspill med barna, forstå barna innenfra og ha godhet for deres behov. Trygghetssirkelen baserer seg på mange års forskning omkring tilknytning og hvordan barns grunnleggende behov henger sammen.
Vi tar oss god tid til hvert barn i alle hverdagssituasjoner. Vi skal være der når barnet trenger en hjelpende hånd, har oppdaget noe spennende ute i sandkassen, eller når noen har dyttet eller vært ugrei. Vi er barnets trygge base, dets ladestasjon, tolk og talerør utad. Vi oppfordrer barna til å gi omsorg til hverandre og ta imot selv. Vi har alltid et fang å sitte på om noen trenger det. Vi veileder foreldre i forhold til trygghetssirkelen ved behov.
Leken er en viktig del av barns liv og utvikling. Barn leker ikke for å lære, men de lærer fordi de leker. Barna utvikler seg både språklig, motorisk og sosialt gjennom leken. Barn trenger tid og rom i leken, for at fantasien og kreativiteten skal få utfolde seg.
Vi har et oversiktlig system i lekene, alle lekene har sin plass og lekekassene er tydelig merket med symboler. Slik blir det lett for barna å finne lekene selv, samt å rydde. Vi har lekesoner, med tilstedeværende voksne som deltar og veileder barna. Vi voksne er opptatt av at ingen blir utestengt og at leken er god for alle. Store deler av dagen vår vies til lek.
Vi bruker rommet som en tredje pedagog, ved å ha varierte og allsidige lekematerialer som innbyr til lek, fantasi og kreativitet.
Danning
Danning er en beskrivelse av prosessen der barnet medvirker i egen utvikling i et miljø. For å oppnå dette, er det essensielt at vi jobber for at hvert barn utvikler en god selvfølelse. Danning skal sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere over og vurdere vedtatte sannheter, stille spørsmål og yte mostand på egne og andres vegne. Danning handler om å utvikle kunnskap, verdier og holdninger sammen, gjennom dialog.
Vi lærer barna folkeskikk ved selv å oppføre oss pent og veilede barna. Vi venter på tur, spør om hjelp og takker. Vi veileder og støtter barna i konflikter, samt oppmuntrer de til å løse konflikter selv. Vi oppfordrer barna til å reflektere og stiller åpne spørsmål for at barna skal tenke selv. Den voksnes rolle er å bli en god samtalepartner, samhandlingspartner og veileder- og ikke minst vite når man som voksen må være tilstede for barna. Det handler om å vise at man er genuint interessert i å høre hva barna har å si og stille gode spørsmål. Det viktigste i danningsprosessen til barn er at de skal få en god selvfølelse, som er viktig resten av livet. Det får barna gjennom å få en god forståelse av seg selv og andre. Da har barna behov for voksne som bekrefter deres tanker og følelser, tar de på alvor, viser dem tillit, inkluderer de i fellesskapet, lar barna bidra og gir de oppgaver de kan mestre. For at hvert barn skal få den muligheten, må de ansatte kjenne barna godt. Ved at vi er en så liten barnehage, har vi muligheten til å bli veldig godt kjent med hvert enkelt barn. Alle ansatte i barnehagen kjenner alle barna godt på tvers av avdelingene.
Læring
Vi har prosjektdager med ulike temaer, aktiviteter, lek og samlinger, der de voksne utforsker sammen med barna. Hvert øyeblikk og hver aktivitet er en læringsmulighet, og vi voksne er til stede og tilgjengelige for barna hele tiden. Vi veileder barna og oppfordrer dem til å veilede hverandre. For at barna skal lære, må de være trygge i sin barnehagehverdag. Derfor kommer alltid trygghet og omsorg først. Alle ansatte har plantid, slik at dagene er fylt med læringsrike samlinger og aktiviteter for barna. Vi har tydelige ukesplaner med gode pedagogiske aktiviteter med fokus på læring hos barna.
Vi har et helhetlig læringssyn. Læring er en integrert del av danningsprosessen. Å lære er aldri bare å tilegne seg kunnskap eller ferdigheter, men å gjøre det i forhold til noe eller noe. Det er som individ man lærer, som menneske i en relasjonell sammenheng. Vi legger mye arbeid inn i planlegging av prosjekt og aktiviteter, for å skape gode læringsmuligheter for barna.
Vi setter sammen ulike grupper i lekegrupper, aktiviteter, samlinger, måltider og turer. Vi har en god dialog med foreldrene om barnet, hvordan dagen har vært og hvem barnet leker sammen med. Hver høst begynner vi året med vennskap som tema.
Barn opplever mange følelser, og trenger hjelp, veiledning og støtte for å håndtere disse følelsene. Vi bruker det pedagogiske verktøyet «Mitt valg» og «Marius Mus» som handler om emosjonell og følelsesmessig utvikling. I tillegg bruker vi det pedagogiske opplegget «Jeg er meg! Min meg» på storebarnsavdelingen som handler om barns seksualitet, kroppen og helse.
Vi er opptatt av fellesskap, og har mange fellesaktiviteter. På fredager har vi fellessamling med hele barnehagen, med musikk, eventyr, dans, eksperimenter og drama. Dette er med på å styrke fellesskapet. Vi er en helhetlig barnehage, som er mye sammen hver dag. Alle arrangementer skjer i fellesskap, vi har felles turer og tilbringer mye tid sammen uavhengig av alder. I førskolegruppen jobber vi mye med å være rollemodell, hvor de største hjelper og veileder de minste. Alle barna i barnehagen kjenner hverandre godt, og det er et trygt miljø for både liten og stor.
Språkmiljøet i barnehagen er noe av de viktigste vi må jobbe med for at barna skal utvikle et godt og variert språk. Store deler av dagen er fylt med språk, både nonverbalt og verbalt. Åpne spørsmål bidrar til å utvide samtaler og barna må reflektere i stor grad. De voksne er støttende stillas i samspill og samtale med barna. Vi følger og utvider barnas innspill. De voksne er bevisste på våre roller som språkmodeller. Vi bruker et rikt og variert språk. Barna blir oppfordret til å være i samtale og samspill med hverandre. Samtidig setter vi fokus på bruk av høflig språk og snakke fint til hverandre.
Vi har alltid bøker tilgjengelig, og bruker mye tid på å lese for og sammen med barna. Vi spiller spill, har bokstaver og tall hengende på veggen og har ulikt materiell tilgjengelig for barna. Vi bruker aktivt musikk, instrumenter og sang i hverdagen. Vi har eventyrkofferter som blir brukt både i fortellerstunder og i lek med barna.
Vi har samlingsstunder hver dag, hvor barna er aktivt med. I samlingsstundene bruker vi bilder på en dagstavle for at hverdagen skal være forutsigbar for barna. I samlingsstundene har vi også sang, dans, eventyr og eksperimenter.
I tillegg til barnesamtaler, blir barna hørt i samlinger, ved måltider, i lek og i alle
hverdagssituasjoner. Ved bruk av observasjon og en lyttende pedagogikk får de ansatte kunnskap om hva barna er opptatt av og interessert i. Dette er igjen med på å påvirke det pedagogiske innholdet. Enkeltbarnet og barnegruppen skal ha plass i form av å påvirke barnehagens innhold og aktiviteter. Men dette betyr ikke at barna får bestemme alt.
Vi har ordensbarn på begge basene. Oppgavene og gjennomføringen er litt forskjellig ut fra alder, men målet på begge basene er å sette søkelys på enkeltbarnet.
Vi samarbeider med foreldrene hver eneste dag ved å prate sammen ved levering og henting. I tillegg holder vi kontakt på telefon, e-post og Mykid. Både personalet og foreldre må vurdere hvilken informasjon som passer å gi mens barnet hører på, og hvilken informasjon som passer best å snakke om på tomannshånd. Vi er opptatt av at barna er med i samtalene ved levering og henting, slik at man ikke snakker over hodet til barnet.
Vi har foreldremøte en til to ganger i året, samt foreldretreff 3-4 ganger i året. Foreldresamtaler setter vi av god tid til både på høsten og på våren, og av og til er det behov for samtaler oftere enn 2 ganger i året. Vi har SU, som blir valgt ut på foreldremøte for 1 år om gangen. Styret i barnehagen består av fire foreldre, styrer og en eierrepresentant.
Overganger
Når barnet begynner i barnehagen- tilvenning
Når barnet begynner i barnehagen, er det ofte første gang foreldrene overleverer en del av omsorgs- og oppdragelsesansvaret for barnet til andre. Derfor er akkurat tilvenning så viktig for oss: både å ta vare på barnet, men også foreldrene. Vi skal skape tette bånd til både barnet og foreldrene. Vi skal bli godt kjent med barnets følelsesregister for å imøtekomme barnets behov for omsorg, være sammen med de i sine følelser og ta de på alvor! Alle de nye barna får en familiebok som de har i barnehagen, med bilder av deres familie og andre viktige personer i deres liv.
Vi inviterer de nye barna på 4-5 besøksdager i juni, så de får hilst på personalet, sett barnehagen og de andre barna som skal begynne. Dermed blir barna litt kjent med barnehagen før oppstart i august. Dette skaper en trygghet både for barnet og for foreldrene, og foreldrene er veldig fornøyde med dette tilbudet. Når barnet starter i barnehagen legger vi til rette for best mulig tilvenning som er individuell og for hvert barn. Hvert barn får en primær tilknytningsperson, som følger barnet hver dag i starten. Vi har utarbeidet vår egen tilvenningsplan, som foreldrene får i forkant. Denne tilpasses til hvert enkelt barn og deres behov. Noen barn har behov for lengre tilvenning enn andre. Vi har startsamtaler med foreldrene i forkant av tilvenningen, hvor vi snakker om det første året hjemme og planlegger sammen tilvenningen i barnehagen.
Vi er en liten barnehage, og alle barn er godt kjent med alle barn og ansatte i barnehagen. Barna blir tidlig forberedt på overgang til Oppløpet, og får komme på besøk. Barna som skal begynne på storebarnsavdeling er på besøk fra etter påske og frem til sommeren. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet for barnet. Vi samarbeider med foreldre om overgangen, slik at barna får den samme informasjonen både hjemme og i barnehagen. Når barnet begynner på Oppløpet bruker de flere uker med tilvenning, for at overgangen skal oppleves mest mulig trygg for alle parter.
Når et barn flytter til en annen barnehage, fyller vi ut et overføringsskjema og sender det til den nye barnehagen i samarbeid med foreldrene.
Bærum kommune har fastsatte rutiner for overgang fra barnehage til skole, vi følger disse rutinene, deriblant Bærum kommunes grenseobjekter. I år er det Eli og Jarand som har ansvar for å følge opp.
Førskolegruppen følger et pedagogiske førskoleopplegg, kalt Trampoline. Dette opplegget er skoleforberedende, og gjennomføres en gang i uken. Vi har satt opp noen mål for førskolebarna før de begynner på skolen:
- Kle av og på seg selv
- Lære enkle trafikkregler
- Forstå og følge instrukser/beskjeder
- Selvstendighet
- Øve på å «snakke høyt» i trygge omgivelser
- Konsentrere seg om en aktivitet over lengre tid
- Hjelpe hverandre, ha forståelse og respekt for andre
- Tape og vinne i spill/leker
- Vente på tur
Planlegging
Vi har fem planleggingsdager i året, og personalmøte hver måned. Disse møtene bruker vi både til å planlegge temaer, aktiviteter etc, men også for å lese og diskutere fag/pedagogikk. Dette året vil vi bruke spesielt mye tid på Tettpå. Vi lager periodeplan for hvert semester, der vi også skriver mål for perioden, planen blir sendt til foreldrene. Barn og foreldre skal også bli sett og hørt i forhold til interesser og få medvirke i barnehagens pedagogiske praksis.
Månedsplan legges ut på Mykid.
Vurdering
På planleggingsdager, personalmøter, avdelingsmøter og i hverdagssituasjoner vurderer og evaluerer vi det pedagogiske arbeidet. Vi er en lærende organisasjon, og stadig i utvikling.
Personalet i begge basene har tett dialog om hverdagen, hvert enkelt barn, planer og gjennomføring. Foreldre gir tilbakemelding både i hverdagen, foreldresamtaler, foreldremøter og i foreldreundersøkelsen.
Det daglige arbeidet dokumenterer vi med både å skrive «dagen i dag» på Mykid og legge ut bilder. Mykid er vår kommunikasjonsportal med foreldrene, og her finner foreldrene mye informasjon. Etter hvert endt tema/prosjektarbeid skriver de pedagogiske lederne et «temabrev/månedsbrev» til foreldrene, som både beskriver, oppsummerer og vurderer det pedagogiske arbeidet med temaet. Hvert barn blir observert og fulgt opp av de ansatte. Observasjonene brukes til å tilrettelegge hverdagen og aktivitetene slik at det føles meningsfullt for barnet. Observasjonene våre er innlåst i et eget skap, og alle de ansatte er underlagt taushetsplikt.
Vi bruker plakater som pedagogisk dokumentasjon for å vise bilder, faglig innhold og beskrivelse fra hvert prosjektarbeid.
Barnehagens arbeidsmåter
I den faste rammen for ukeplanen legger vi til rette for variasjon på arbeidsmåter ved å ha forskjellige aktiviteter fra dag til dag. Vi har smågrupper, turdag, prosjektdag, lekegrupper og varierer innholdet etter tema og det barna kommer med av forslag. Når vi planlegger, tar vi hensyn til barnas erfaringer, interesser og synspunkter.
Vi jobber med samme tema i en lengre periode, vi repeterer og presenterer samme ting på forskjellige måter. Vi bruker smågrupper slik at barna får utfordringer tilpasset sine interesser og ferdigheter.
Barnehagen har sin egen progresjonsplan, hvor det konkret står hvordan vi skal nå alle målene i rammeplanen. Progresjonsplanen bygger på barnas utvikling og alder.
Vi tar barna med på å utforske digitale verktøy som kamera, kopimaskin, skanner, pc og ipad. Vi viser de hvordan de fungerer og oppfordrer de til å prøve og utforske selv. Ved bruk av gode læringsapper, kan vi implementere alle fagområder ved bruk av digitale verktøy. Barna får også prøve seg på koding og programmering ved å bruke programmeringsleker vi har i barnehagen.
Vi bruker rammeplanen aktivt som verktøy i arbeidet med fagområdene. Gjennom temaarbeid jobber vi helhetlig og tverrfaglig, med å skape parallelle læringsprosesser. Vi er opptatt av at alle barna får en allsidig og meningsfylt hverdag, og får muligheter til å oppleve undring, utforskning og glede i lærende fellesskap, både i formelle og uformelle læringssituasjoner.
I progresjonsplanen vår står det konkret hvordan vi jobber med de ulike fagområdene og hvilke mål vi har satt oss.
De syv fagområdene er:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Natur, miljø og teknologi
- Antall, rom og form
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
Vi bruker planleggingsdager og personalmøter til å fordype oss i fag. Vi leser artikler og diskuterer det sammen. I tillegg drar personalet på relevante kurs.
Barnehagelærerne har mye kompetanse gjennom utdanning og videreutdanning som deles med resten av personalet.
Til neste barnehageår skal vi jobbe med temaene «relasjonskompetanse» og «utviklingskompetanse». Mye tid vil gå til kompetanseprogrammet TettPå, hvor vi skal lære mye til neste år om å snakke med barn som har opplevd seksuelle overgrep, vold eller omsorgssvikt. Les mer her: https://www.snakkemedbarn.no
Årshjul
MÅNED |
Dato: |
August |
Barnehagen åpner 29.juli Tilvenning Planleggingsdag 15 og 16.august |
September |
SU-møte Dugnad 6. og 7. september Foreldremøte 5.september Fotografering 10.september Brannvernuke 38 og 39 Besøk fra skolebarna 19.september BlimE-dansen |
Oktober |
Forut-aksjon med foreldretreff 24.oktober Markering av FN-dagen 24.oktober Halloween 31.oktober Planleggingsdag 25.oktober |
November |
Foreldreundersøkelse Foreldresamtaler |
Desember |
Lucia-markering i barnehagen 13.desember Nissefest i barnehagen 6.desember Barnehagen stengt i romjulen |
Januar |
Planleggingsdag 3.januar (barnehagen er åpen 2.januar) |
Februar |
Markering av samenes nasjonaldag 6.februar Karneval 21.februar |
Mars |
Foreldremøte 12.mars |
April |
SU-møte (planlegge dugnad) Barnehagen stengt i påsken |
Mai |
Rusken-aksjonen Planleggingsdag 9.mai Markering av 17.mai (16.mai) |
Juni |
Sommerfest 12.juni Markering av Pride 20.juni |